• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Life on a ledge

Viktig medlem
Poäng: 207
Blev medlem
18 November 2021
Meddelanden
64
Mottagna reaktioner
74
Poäng
207
Spontant så säger jag NEJ på frågan med förbehållet att om Du ganska snart ansöker om omprövning gällande annat, så kan KF vara snikna och gå in och kontrollera dina inkomster bakåt i tiden via Skatteverkets sida och då notera detta & komma med frågor?!
MEN som sagt, så länge ingen borgenär begär omprövning, så gör inte KF något…
Har aldrig någon läst mig till att KF själva skulle begära omprövning av en person med skuldsanering…
Ja folk gör ju som de vill men själv skulle jag aldrig utsätta mig för en situation att det skulle bli en diskussion om min skuldsanering. Har ÄNTLIGEN fått igenom denna sanering och man blir skuldfri inom 5 år. Skulle jag haft kvar skulderna skulle det vara många år kvar med löneutmätning tills man är skuldfri. Klart man vill få behålla så mycket pengar som möjligt men ändå vill alla fall jag göra rätt för mig.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 937
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
6 007
Mottagna reaktioner
6 181
Poäng
3 937
Ja folk gör ju som de vill men själv skulle jag aldrig utsätta mig för en situation att det skulle bli en diskussion om min skuldsanering. Har ÄNTLIGEN fått igenom denna sanering och man blir skuldfri inom 5 år. Skulle jag haft kvar skulderna skulle det vara många år kvar med löneutmätning tills man är skuldfri. Klart man vill få behålla så mycket pengar som möjligt men ändå vill alla fall jag göra rätt för mig.
Men huruvida man vill göra rätt för sig eller ej var inte vad mitt svar handlade om. Läs igen!

Jag håller dock med dig i Ditt svar.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Ja folk gör ju som de vill men själv skulle jag aldrig utsätta mig för en situation att det skulle bli en diskussion om min skuldsanering. Har ÄNTLIGEN fått igenom denna sanering och man blir skuldfri inom 5 år. Skulle jag haft kvar skulderna skulle det vara många år kvar med löneutmätning tills man är skuldfri. Klart man vill få behålla så mycket pengar som möjligt men ändå vill alla fall jag göra rätt för mig.
Jag håller med. Hade jag fått den summan så hade jag omprövat. Om något händer i framtiden tex minskad lön och man måste ompröva och frågan ställs om tex återbäringen vilket iofs är väldigt liten risk så har man gjort vad man kunde.
30000 kr är ändå en hög summa.
 

hoppfull2021

V.I.P
Poäng: 577
Blev medlem
6 Januari 2021
Meddelanden
963
Mottagna reaktioner
520
Poäng
577
Det är min första skatteåterbäring med skuldsanering och förra året hade jag bara a-kassa och en halvtidslön så är lite nervös över att få restskatt. Någon som vet hur första året brukar vara?
 

Kalle8888

V.I.P
Poäng: 367
Blev medlem
24 Mars 2021
Meddelanden
458
Mottagna reaktioner
176
Poäng
367
Men forfarande skriver ju Kronofogden klart och tydligt att man behåller återbäringen vid vunna laga kraft. Så om man inte omprövar kan det väl knappast bli nåt av de, man ska väl ändå inte behöva fråga och ompröva om allt när det finns information redan på deras sida. Sen förstår jag såklart att man inte vill riskera något, men skriver dom en sak måste man ju gå efter det.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Men forfarande skriver ju Kronofogden klart och tydligt att man behåller återbäringen vid vunna laga kraft. Så om man inte omprövar kan det väl knappast bli nåt av de, man ska väl ändå inte behöva fråga och ompröva om allt när det finns information redan på deras sida. Sen förstår jag såklart att man inte vill riskera något, men skriver dom en sak måste man ju gå efter det.
Det står väl även att vid större engångsbelopp bör man ompröva.
 

Kalle8888

V.I.P
Poäng: 367
Blev medlem
24 Mars 2021
Meddelanden
458
Mottagna reaktioner
176
Poäng
367
Spontant så säger jag NEJ på frågan med förbehållet att om Du ganska snart ansöker om omprövning gällande annat, så kan KF vara snikna och gå in och kontrollera dina inkomster bakåt i tiden via Skatteverkets sida och då notera detta & komma med frågor?!
MEN som sagt, så länge ingen borgenär begär omprövning, så gör inte KF något…
Har aldrig någon läst mig till att KF själva skulle begära omprövning av en person med skuldsanering…
Jo men fortfarande står det tydligt att man får behålla den. Man kan ju inte ska behöva
Det står väl även att vid större engångsbelopp bör man ompröva
Jo men en stor skillnad.
Dom skriver tydligt vad som gäller enligt skatteåterbäring.
Större engångsbelopp menas som större belopp som är synligt på deklarationen, typ bonus på lön, slutlön, andra större engångsbelopp vid lön, arv osv.
 

Peach

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
24 December 2019
Meddelanden
1 517
Mottagna reaktioner
1 021
Poäng
867
Det är min första skatteåterbäring med skuldsanering och förra året hade jag bara a-kassa och en halvtidslön så är lite nervös över att få restskatt. Någon som vet hur första året brukar vara?

Dom flesta har väl betalat väldigt mycket räntor året innan en påbörjad skuldsanering och då kan man väl ofta räkna med att få tillbaka en del. Själv fick jag 18000kr första året med skuldsanering, sen har det lugnat ner sig på den fronten. Är dock alltid lika spännande att få se deklarationen. :p
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 937
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
6 007
Mottagna reaktioner
6 181
Poäng
3 937
Dom flesta har väl betalat väldigt mycket räntor året innan en påbörjad skuldsanering och då kan man väl ofta räkna med att få tillbaka en del. Själv fick jag 18000kr första året med skuldsanering, sen har det lugnat ner sig på den fronten. Är dock alltid lika spännande att få se deklarationen.
Har du fått din ännu?!
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp